Autodiely a značkové náhradné diely


NEWSLETTER

Buďte informovaný o
výhodných ponukách

AUTOTECHNA KLUB

Získajte okamžitú
zľavu

Viac informácií

Zvýhodnené ceny,
akcie a zľavy

Viac informácií

2 dôvody prečo zapínať klimatizáciu aj v zime

Existujú hneď 2 dôvody prečo zapínať klimatizáciu. Nielen, že sa vyhneme zahmleným sklám vo vlhkých jesenných a zimných dňoch, ale predovšetkým tak zaistíme dlhoročnú bezproblémovú prevádzku kompresora klimatizácie.

Klimatizáciu je vhodné zapínať aj v zime

I keď bola klimatizácia donedávna spájaná skôr s luxusnými automobilmi, dnes predstavuje štandardnú výbavu väčšiny modelov vozidiel. Všeobecne sa predpokladá, že klimatizáciu používame hlavne k ochladeniu automobilu v letnej sezóne. Pokiaľ ju však využívame správne, výrazne prispieva k zvýšeniu bezpečnosti cestnej prevádzky, hlavne vo vlhkých jesenných a zimných dňoch. Úlohou klimatizácie v tomto období je dostatočne vykúriť a hlavne vysúšať interiér automobilu a jeho kritické bezpečnostné prvky, napríklad sklá. Preto sa vyplatí cestovať so zapnutou klimatizáciou bez ohľadu na poveternostné podmienky.

Ako to funguje?

I keď to tak nevypadá, princíp fungovania celého systému klimatizácie nie je vôbec zložitý. Ide o uzavretý systém skladajúci sa z niekoľkých súčiastok a pevných aj ohybných hadíc. Celok je rozdelený na dve časti: vysokotlakovú a nízkotlakovú. V systéme cirkuluje chladiace médium (v súčasnej dobe je najpopulárnejšou látkou R-134a, ktorú pomaly výrobcovia nahrádzajú pre životné prostredie menej škodlivou látkou HFO-1234yf).

Kompresia a expanzia chladiva umožňuje znížiť teplotu vzduchu prúdiaceho klimatizačným systémom a zároveň z neho odstrániť  vlhkosť. Práve preto klimatizácia zapnutá v zimnom dni okamžite odstraňuje vodnú paru zo skla.

Mazanie kompresora klimatizácie

V chladiacom médiu je rozpustený špeciálny olej, ktorého úlohou je mazať kompresor klimatizácie. Ten je obvykle poháňaný klinovým remeňom – výnimku tvoria hybridné automobily s hybridným pohonom, u ktorých sa používajú kompresory s elektrickým pohonom (spoločne so špeciálnymi dielektrickými olejmi).

Čo sa stane, keď vodič stlačí tlačidlo s obrázkom snehovej vločky?

V starších automobiloch umožňovala viskózna spojka prepojenie kompresora s kolesom poháňaným klinovým remeňom. Po vypnutí klimatizácie sa kompresor prestal otáčať. Dnes sa ale stále častejšie používa elektronicky riadený tlakový ventil – kompresor sa neustále otáča, ale len pri zapnutej klimatizácii prečerpáva chladivo pod tlakom.

„Problém je, že v chladiacom médiu je rozpustený olej, takže jazda s vypnutou klimatizáciou po dobu niekoľkých mesiacov vedie k rýchlejšiemu opotrebeniu kompresora,“ vysvetľuje Constantin Lordache zo spoločnosti Valeo.

Preto je z hľadiska trvanlivosti systému nutné mať klimatizáciu zakaždým zapnutú. Ale čo spotreba pohonných hmôt? Nevedie takáto starostlivosť o klimatizáciu k zvýšeniu nákladov na palivo? „Výrobcovia klimatizačných systémov neustále pracujú na tom, aby kompresor čo najmenej zaťažoval motor. Zároveň sa zvyšuje výkon motora vo vozidlách a úmerne s tým predstavuje kompresor klimatizácie neustále menšiu záťaž. Zapnutie klimatizácie vedie ku zvýšeniu spotreby paliva len o pár desatín litra na každých 100 kilometrov,“ vysvetľuje Constantin Lordache zo spoločnosti Valeo.

Naopak opotrebovaný kompresor má za následok oveľa vyššie náklady než nový kompresor a jeho montáž. „Pokiaľ sa v klimatizačnom systéme objavia kovové piliny z opotrebovaného kompresoru, budete musieť tiež vymeniť kondenzátor, pretože neexistuje žiadna účinná metóda k vypláchnutiu pilín z jeho rovnobežného potrubia,“ varuje Constantin Lordache.

Preto je nutné nezabúdať na čistenie klimatizácie a na jej pravidelnú údržbu najmenej raz za dva roky. Netreba zabudnúť ani na výmenu chladiaceho média, a ak je to nutné, aj na výmenu oleja v kompresore. Avšak, najdôležitejšie je používať klimatizáciu po celý rok. Výrazne to znižuje riziko poškodenia systému a zvyšuje bezpečnosť jazdy vďaka lepšej viditeľnosti z vozidla. Pokiaľ však bude nutné vymeniť opotrebovaný kompresor, je nevyhnutné vziať do úvahy dve kľúčové otázky.

Za prvé by ste vždy mali vymeniť aj kondenzátor, pretože sa nedá očistiť od kovových pilín zo starého kompresora – tie by za pár týždňov zničili nový kompresor. Za druhé si pri výbere kompresora zvoľte výrobcu, ktorý dodáva tieto súčiastky aj pre prvovýrobu, pretože to je garancia bezproblémovej a dlhodobej prevádzky vďaka najvyššej možnej kontrole kvality vo výrobnom procese.

ZDROJ: Tlačová správa Valeo