Autodiely a značkové náhradné diely

NEWSLETTER

Buďte informovaný o
výhodných ponukách


AUTOTECHNA KLUB

Získajte okamžitú
zľavu

Viac informácií

Zvýhodnené ceny,
akcie a zľavy

Viac informácií

Návod ako zapojiť štartovacie káble k autobatérii

Akumulátor automobilu je potrebné pravidelne kontrolovať a dobíjať. Cez akúkoľvek starostlivosť však môže nastať situácia, kedy sa batéria automobilu nechcene vybije (napr. ak zabudnete odpojiť vyhrievací poťah zo zapaľovania alebo máte trvalo zapojené zariadenie závislé od prívodu elektriny z autobatérie, napr. plašič kún a pod.). Niekedy nastane situácia, kedy je potrebné núdzovo naštartovať pomocou iného vozidla.

štartovacie káble (2)

Správny postup zapojenia štartovacích káblov:

  1. Prvý (obvykle červený) kábel pripojíme na kladný pól vybitej batérie (+).
  2. Druhý koniec káblu pripojíme na kladný pól nabitej batérie.
  3. Uzemňovací (väčšinou čierny) kábel pripojíme na záporný pól nabitej batérie (-).
  4. Druhý koniec uzemňovacieho kábla pripojíme na kostru vozidla s vybitou batériou.
    Kábel nikdy nepripájajte k zápornému pólu vybitej batérie. Pri dobíjaní batérie sa uvoľňuje vodík a pri preskočení iskry môže za nepriaznivých okolností dôjsť až k výbuchu batérie.
  5. Naštartujte auto s nabitou autobatériou a nechajte motor bežať vo voľnobehu.
  6. V prípade použitia dobíjacích káblov (kábel pre malé prúdové zaťaženie 100-200A) je treba počkať 15 – 20 min. Než sa vybitá batéria zregeneruje, a potom sa pokúsiť naštartovať. Štartujeme maximálne 10s – potom nechajte káble odpočinúť. Káble a svorky sa v dôsledku veľkého odberu prúdu zahrievajú a môže dôjsť k ich poškodeniu.

štartovacie káble (5)

Po naštartovaní odpojíme štartovacie káble nasledovne:

  1. Najskôr odpojíme mínusový kábel od štartovaného vozidla, potom od vozidla dodávajúceho prúd.
  2. Druhý kábel (kladný) odpojíme najskôr od dodávajúceho vozidla, potom od štartovaného vozidla.

štartovacie káble (1) rozmer 1200

VEDELI STE, ŽE…

pokiaľ jazdíte po meste, hlavne krátke trasy, pravidelne akumulátor kontrolujte a dobíjajte. Občas ho nechajte skontrolovať v servise. Batéria sa v bežnej prevádzke dobije až po prejdení cca. 80 – 100 km.

štartovacie káble (3) menšie

Prečo autobatéria kolabuje najmä pri prvých mrazoch?

Batérii najviac škodí teplo, pri odstavení automobilu v lete – pri teplotách okolo 60°C pod kapotou vozidla – môže dôjsť k samovoľnému vybitiu batérie už po 14-tich dňoch státia na slnku. Znížená kapacita batérie sa však ihneď neprejaví – prejaví sa až pri prvých zimných mrazoch, kedy batéria nedokáže roztočiť motor, pretože sila k roztočeniu studeného motora je v zime mnohonásobne väčšia, než v letných mesiacoch.

V prípade, že potrebujete v lete odstaviť auto, napríklad na dovolenke pri mori – využite napríklad solárnu nabíjačku autobatérie, ktorá vykompenzuje samo vybíjanie batérie odstaveného automobilu.