5 chýb, ktorých sa dopúšťajú šoféri pri radení (Robíte ich aj vy?)
Radenie a používanie spojky je jedna zo základných vecí, ktorú musí ovládať každý šofér. Naučili sme sa to v autoškole a väčšinou to robíme automaticky. Aj napriek tomu sa mnoho šoférov dopúšťa pri radení chýb, o ktorých ani len netušia. Pritom tieto chyby majú vplyv na životnosť prevodovky aj samotného motora. Nerobíte náhodou niektoré z nich aj vy?
-
Zaradenie do spiatočky, keď je auto v pohybe
Jedna z najvážnejších chýb, ktorej sa dopúšťajú najmä menej skúsení vodiči. Nikdy neraďte do spiatočky predtým, ako auto úplne zastaví. Možno si tým chcete ušetriť čas, no doslova tým zabíjate prevodovku. Radenie spiatočky funguje inak ako pri ostatných prevodoch. Zaradením pridáte do prevodovky tretie koleso, zodpovedné za zmenu smeru otáčania. To zapadne na správne miesto len ak auto stojí. Ak sa pomaly pohybuje, zvyčajne sa zaradí, ale cez škrípanie, čo ničí prevodovku.
-
Nechávate ruku na radiacej páke
Radiaca páka môže pôsobiť ako ideálne miesto na položenie ruky pri šoférovaní. A veľa šoférov ju na to aj naozaj používa, čo je chyba. Tyč je v mnohých autách pripojená priamo na prevodovku a vaša ruka na ňu vyvíja nadmerný tlak. To spôsobuje opotrebovanie ozubeného kolesa. Kvôli ruke na radiacej páke sa vaša prevodovka rýchlejšie opotrebuje a neskôr s ňou môžete mať problémy.
-
Používanie spojky „na červenej“
Stojíte na svetelnej križovatke so zaradenou jednotkou a zatlačeným spojkovým pedálom? Je to ďalšia chyba. Spojka je navrhnutá tak, aby krátkodobo zapájala a odpájala motor – nie, aby bola používaná dlhšiu dobu. Pri dlhodobom používaní – napríklad počas čakania na zelenú – sa nadmerne opotrebuje. Pri státí na križovatke je rozumnejšie zaradiť do neutrálu a spojku použiť až pri rozbiehaní.
-
Jazdenie v príliš nízkych otáčkach
Častou chybou spojenou s radením je tiež jazda v príliš nízkych otáčkach. Vodiči si myslia, že tým dosiahnu nízku spotrebu a šetria motor. Môžu si tým ale spôsobiť opotrebovanie prevodovky a zanesenie motora karbónom. Odporúča sa preto občas „prevetrať“ auto svižnou jazdou vo vyšších otáčkach, napríklad na diaľnici.
-
Podraďovanie pri vysokých otáčkach
Podobne ako nízke otáčky, ani príliš vysoké otáčky vášmu motoru neprospievajú. V prípade, že sa snažíte zastaviť auto, podradenie je v poriadku pre využitie brzdenia motorom. Za normálnej jazdy by sa to ale nemalo robiť. Problémové je napríklad podraďovanie z tretieho stupňa do „dvojky,“ ktorá je nastavená na menší rozsah otáčok. Časté vytáčanie motora do vysokých otáčok škodí mnohým komponentom v aute vrátane samotného motora a prevodovky.