Pravidlo striedavého radenia (zipsovanie) je v slovenskom zákone už od roku 2020. Napriek tomu ho však stále veľa vodičov nepozná alebo vedome nedodržiava. Aj preto v kolónach vznikajú situácie, kedy vodiči odmietajú pustiť autá z vedľajšieho pruhu, alebo sa radia príliš skoro a namiesto plynulej premávky vzniká chaos.
Čo je pravidlo zipsovania a praktické rady
Zipsovanie spočíva v striedavom zaraďovaní vozidiel v dvoch jazdných prihoch do jedného, keď dôjde k zúženiu vozovky.
Ak sa nachádzate v jazdnom pruhu, ktorý je uzavretý a potrebujete sa zaradiť, mali by ste pokračovať v jazde až na miesto, kde sa pruhy spájajú. Ak sa pokúsite zaradiť skôr, nechávate pred sebou zbytočne dlhý voľný priestor, ktorý len predlžuje kolónu.
Ak jazdíte v pruhu, do ktorého sa ostatní vodiči zaraďujú, mali by ste pred seba pustiť jedno auto. V ideálnom prípade by ste nemali zastaviť, ale plynulo spomaliť jazdu, aby sa preň vytvorila dostatočne veľká medzera. Ak zbytočne zastanete, nepriamo podporujete vznik kolóny.
Prečo je striedavé radenie efektívne?
Realita na našich cestách je taká, že mnoho vodičov sa snaží zaradiť už oveľa skôr, aby sa čo najskôr dostali do „správneho“ pruhu. Niektorí vodiči zas úmyselne nepúšťajú vedľajšie autá, pretože im príde nefér, že sa prebiehajú.
Pri striedavom radení však nejde o to, že sa vodiči v končiacom pruhu snažia čo najviac predrať dopredu. Experti na premávku sa zhodujú, že práve tento spôsob radenia je efektívnejší v prípade zápchy či spomalenej cesty.
Štúdia z roku 2018 ukázala, že zipsovanie znižuje rozdiel v rýchlostiach medzi pruhmi, vďaka čomu je zaraďovanie bezpečnejšie a jednoduchšie. Vďaka tomu sa môže znížiť dĺžka kolóny až o 40 %.
Dopravní inžinieri vypočítali, že striedavé radenie dokáže teoreticky znížiť čas potrebný na prejazd o 16 % pri pomalej rýchlosti v meste. Čím rýchlejšie autá idú, tým výraznejšie sa skracuje čas potrebný na prejazd cestou, ak sa použije striedavé radenie.
Čo hovorí o zipsovaní zákon?
V minulosti určovala zipsovanie len dopravná značka o striedavom radení. Ak značka chýbala, mal vodič, ktorý prechádza z jedného jazdného pruhu do druhého, povinnosť dať prednosť. Od 1. apríla 2020 by sa vodiči mali zipsovať bez ohľadu na dopravné označenie pri zbiehaní dvoch jazdných pruhov alebo prekážky na ceste.