Systém štart-stop je na trhu už niekoľko desiatok rokov. Automaticky vypne a opäť naštartuje motor pri krátkom zastavení, napríklad pri semaforoch alebo v kolóne. Dnes je už štandardom v takmer všetkých nových vozidlách. Aj napriek tomu okolo neho stále panuje množstvo mýtov a nájdete vodičov, ktorí mu nedôverujú.
Medzi najčastejšie argumenty patrí, že štart-stop poškodzuje batériu či štartér, komponenty vozidla a že časté štartovanie môže v skutočnosti zvýšiť spotrebu auta. My sme sa preto rozhodli pozrieť na tento problém z pohľadu vedeckých štúdií – čo v skutočnosti o systéme hovoria výskumníci, ktorí sa téme venujú do hĺbky?
Ako štart-stop vznikol?
Hoci systémy štart-stop sa masovo rozšírili až v posledných pätnástich rokoch, ich počiatky siahajú až do roku 1974. Toyota vtedy predstavila prvý systém, ktorý vypínal motor pri státí ako odpoveď na ropnú krízu. Údajne vďaka tomu ušetrili 10 % paliva.
Postupne so systémom experimentovali ďalšie automobilky. Desať rokov po Toyote priniesol svoju variantu aj Fiat a Volkswagen. Tieto skoré systémy však nemali veľký úspech. Neboli vyladené, vodičov znepokojovali a zvyšovali cenu auta.
K masovému nástupu technológie prišlo až okolo roku 2007, keď začali v Európe platiť prísnejšie emisné normy (Euro 5). Automobilky začali montovať štart-stop do väčšiny nových motorov, aby dokázali splniť požiadavky na produkciu CO2. Dnes je už systém bežnou súčasťou štandardnej výbavy áut s výnimkou niektorých športových áut a samozrejme elektromobilov.
Aké sú najväčšie výhody štart-stop?
1. Úspora paliva
Ako sme spomínali, hlavným dôvodom, prečo systém štart-stop vznikol, je úspora paliva. Dáva to zmysel – keď je motor vypnutý, spotrebuje menej paliva. Tento benefit sa nestráca ani opätovným naštartovaním, čo potvrdzujú reálne testy.
Štúdia z roku 2023 ukázala, že spotreba paliva sa pri zapnutom štart-stop systéme môže znížiť až o štvrtinu. Konkrétne pri miernej premávke to bolo 7,3 % a pri preťaženej premávke v New York City o 26,4 %. Podobné výsledky mala štúdia z dopravy v Madride, kde štart-stop znížil spotrebu paliva o 20 %. Značný pokles spotreby bol citeľný bez ohľadu na spôsob šoférovania, prostredie či trasu, ktorou vodič šiel.
2. Zníženie emisií
Ruka v ruke so spotrebou paliva ide aj nižšia záťaž na životné prostredie. Systém štart-stop podľa výskumov prináša zníženie vyprodukovaných emisií CO2 na podobnej úrovni ako zníženie spotreby paliva. Brazílski výskumníci napríklad odhadujú, že ak by v meste Sao Paulo boli všetky autá vybavené systémom štart-stop, znížili by sa emisie z áut v meste až o 12,3 – 13,8 %.
Staršia štúdia z roku 2000 poukázala na to, že teplý štart uvoľní do ovzdušia väčšie množstvo emisií, ako by vyprodukovalo auto počas veľmi krátkeho státia so zapnutým motorom. Napriek tomu sa však výskumníci zhodli, že pozitívny efekt tvorený najmä dlhšími státiami na križovatkách prevažuje toto negatívum.
Najčastejšie obavy v súvislosti so štart-stop systémom
Štart-stop systém má však aj svoje tienisté stránky. Niektorí odborníci upozorňujú na to, že nižšia spotreba má svoju daň v podobe rýchlejšie opotrebovaných súčiastok ako ložiská, štartéry, batérie a ďalšie. Aké sú teda najčastejšie obavy spojené so systémom štart-stop?
1. Nadmerné opotrebovanie štartéra
Štartér je systémom štart-stop výrazne viac namáhaný. Namiesto jedného naštartovania musí pracovať sústavne pri každom zastavení. Klasické štartéry v starších autách sú navrhnuté pre približne 50 tisíc cyklov. Štúdia z roku 2015 ukázala, že ak je auto vybavené takýmto štartérom, ekonomicky sa vyplatí vypínať motor len ak auto stojí dlhšie ako minútu. Pri krátkych zastávkach na križovatke je nevýhodný.
Na druhej strane, moderné autá vybavené systémom štart-stop už dnes používajú špeciálne štartéry, ktoré sú navrhnuté tak, aby zvládli stovky tisíc štartovacích cyklov tým, že pretáčajú motor rýchlejšie. Systém sa tak vyplatí používať aj pri kratších zastaveniach bez obavy z predčasného opotrebovania.
2. Nadmerné opotrebovanie batérie
Častou obavou vodičov je batéria v aute. Časté zapínanie a vypínanie má vysoké nároky na batériu a tradičné batérie by sa skutočne rýchlejšie opotrebovali. Výrobcovia áut preto používajú špeciálne EFB a AGM batérie, ktoré sú odolnejšie voči cyklovaniu.
Táto štúdia z roku 2015 píše, že najdôležitejšie pre batérie je udržiavať dostatočný stav nabitia – ak alternátor batériu priebežne dobíja, zvýšený počet cyklov je zvládnuteľný. Aj preto majú autá zabudovaný systém, ktorý monitoruje stav batérie a ak by bol jej stav príliš nízky, zabráni vypnutiu motora.
3. Opotrebovanie vnútorných častí motora
Opakované vypínanie a štartovanie motora spôsobuje prerušované mazanie a teplotné výkyvy v časti motora. Štúdia z roku 2020 skúmala opotrebovanie ložísk a preukázala, že systém štart-stop kladie vyššie nároky na piesty a ložiská. Môžu sa tak rýchlejšie opotrebovať.
Podobne ako pri štartéroch a batériách, aj na tento problém však majú výrobcovia áut odpoveď. Zaviedli viaceré vylepšenia, aby eliminovali negatívne dôsledky opakovaného zapínania motoru. Sú to klzné ložiská so samo-lubrikačnými povrchmi, nízkoviskózne motorové oleje, ktoré znižujú trenie, zadržiavanie oleja v obehovom systéme, či systémy na prevenciu studených štartov. V praxi tak motory vybavené systémom štart-stop nevykazujú nadmerné poruchy ložísk či iných častí.
4. Rušenie pri rozjazde
Argumentom proti systému štart-stop je, že vodiči pri rozbehu auta cítia oneskorenie, či mierne trhnutie, kým motor znova naskočí. Je pravda, že staršie systémy reagovali pomalšie a opätovný štart nebol úplne plynulý. Moderné systémy sú však navrhnuté tak, aby reštart motora trval v zásade len zlomok sekundy a vodiči ho čo najmenej pocítili.
Výrobcom sa to darí najmä vďaka silnejším štartérom, ktoré dokážu efektívne roztočiť motor. V súčasnej dobe preto tieto obavy väčšinou vychádzajú skôr z negatívnej skúsenosti so staršími systémami. V praxi však v moderných autách nenarúšajú komfort jazdy.
Otázka na záver: používať alebo nepoužívať štart-stop?
Systém štart-stop má svoje opodstatnenie a jasné výhody pri spotrebe energie a zníženiu emisií v ovzduší. Nie je to žiadny zázrak, ktorý vám zníži spotrebu na polovicu, no v hustej mestskej premávke vám môže pridať pár litrov benzínu „zadarmo“.
Väčšina negatívnych názorov na systém štart-stop vychádza skôr zo starších modelov, ktoré naň ešte neboli dostatočne pripravené. V dnešnej dobe už výrobcovia dokážu znížiť všetky negatívne dopady na životnosť auta a jeho komponentov. Ako sme si popísali vyššie, štúdie a odborníci sa zhodujú, že výhody používania systému prevyšujú jeho nevýhody.
Ak ste sa preto z nejakého dôvodu doteraz obávali používať systém štart-stop, môžeme vás upokojiť. Jeho používanie je pre auto bezpečné a nepoškodzuje ho, ani nezhoršuje spotrebu. Práve naopak, najmä pri jazde v meste má svoju úlohu. A samozrejme, ak vám jeho používanie vadí, vždy je možnosť ho vypnúť.